Alles voor de laatste keer...

10 december 2014 - Gordons Bay, Zuid-Afrika

Ha lieve mensen, welkom weer :),

Het is al weer even geleden dat ik mocht genieten van mijn vakantie, maar toch wil ik jullie er nog wat over vertellen.

Dinsdag 14 oktober was het dan zo ver dat ik mama, opa en oma Veldhuizen, Ferrisa, tante Jannie en Pieter op mocht halen bij de airport. Eerst zijn we even naar het hotel gereden om de koffers te brengen en even op te frissen en toen naar Goeie Hoop, mijn huis en leven voor nu. Het was zo onwijs gaaf, mooi en bijzonder om dit alles te laten zien. Bij Goeie Hoop aangekomen waren er een aantal kinderen buiten aan het spelen, de kids zijn hier heel vrij dus er werden natuurlijk direct drukkies uitgedeeld. Steeds wat meer kids keken vanaf de deuropening toe en even later kwam ook  dit lieve kleine mannetje aan mijn moeder kon voorstellen. Uiteraard vond hij het ook prima om door mama vast gehouden te worden en een drukkie volgde. Sinds dat ik hier ben sponsoren we één van de kinderen hier bij Goeie Hoop. Het is dit heerlijke kleine schatje van 2 jaar geworden, ondertussen heeft hij wel een heel speciaal plekje in mijn hart veroverd, en nu natuurlijk ook bij mama! Daarna zijn we de units langs gegaan om overal even kennis te maken. Later hoorde ik van een vrijwilliger dat de kinderen de hele middag gevraagd hadden hoe laat we nou kwamen, erg lief! Het is bijna niet met woorden te beschrijven, maar echt het was zo super bijzonder om hen die dag kennis te laten maken met de kinderen, de aunties, de andere vrijwilligers, mijn leefgedeelte, het prachtige uitzicht vanaf mijn kamer, alles rondom en in Goeie Hoop, mijn leven, mijn Zuid Afrika :).

De eerste dagen hebben we vooral genoten van al het moois van Zuid Afrika, ik mocht hen de mooie plekjes laten zien. Cape point en Kaap de goede hoop, de Chapmeans Peak road, de pinguïns, mooie stranden, echte Afrikaanse markten,  de Tafelberg, Wijnboerderijen en Kaapstad. Het begin van de tweede week zijn mama, opa, oma, Ferrisa en ik naar Port Elizabeth gevlogen, Pieter en tante Jannie hebben dit rijdend afgelegd. We zijn daar naar het National Addo Park geweest, een safari park. Hier hebben we een safari gedaan en werden we rondgereden in een Jeep met een gids. Dat was een enorm mooie dag, echt zo gaaf om o.a. olifanten, zebra’s, schildpadden, Kudu’s en nog andere dierensoorten zo dichtbij te zien. Een prachtige natuur, daar werd ik wel even stil van, zo bijzonder dat zoveel verschillende diersoorten bij elkaar leven. Echt even een dankmomentje dat God de natuur zo mooi geschapen heeft!

De ene dag waren we in een geweldig safari park en de andere dag reden we weer terug naar de airport en kwamen we langs kilometers lange townships. Dat is dan toch wel even slikken, wij hebben een prachtige natuur gezien, zo dicht bij de woonplek van deze mensen, mensen die al dit moois waarschijnlijk nog nooit gezien hebben. Het verschil tussen arm en rijk is zo groot. Hoewel er hier heel veel arme mensen zijn die zoveel rijker zijn dat de ‘rijken’.

Zo is daar ook een heel mooi huisje niet ver van Goeie Hoop, een huisje waar heel veel liefde en licht vanuit straalt! Namelijk het huisje, van auntie Nadia, waar we de Bijbelclubs houden. Auntie Nadia is een enorm mooie, lieve en bijzondere vrouw. Zij stelt elke woensdag haar huisje open, zodat Goeie Hoop daar de Bijbelclubs kan houden. Ondertussen ben ik twee keer mee geweest naar de Bijbelclub in Vlakteplaas. Op het moment dat de kinderen de auto van Goeie Hoop zien rijden springen ze op en rennen ze achter de auto aan, steeds wat meer kinderen die achter de auto aan rennen. Heerlijk om hun blije gezichten te zijn, geweldig hoe blij en dankbaar ze zijn als ze weten dat de Bijbelclub weer gaat beginnen. Auntie Esther leidt deze Bijbelclub, zij doet standaard de Bijbelclub en wekelijks gaat er ook een van de andere aunties mee. Daar aangekomen mogen de kinderen eerst even spelen en wachten we tot iedereen er is. Dan allemaal het huisje van auntie Nadia in en gaan we beginnen. Eerst samen bidden en dan lekker even zingen, wat een geluid komt er dan uit het huisje, natuurlijk helemaal leuk als er ook een gitaar is. Misschien hebben jullie het filmpje wel op mijn Facebook gezien? Daar word je toch blij van! Beide keren mocht ik het Bijbelverhaal vertellen, heerlijk die smachtende gezichtjes die zo graag een verhaal uit de Bijbel willen horen! De eerste keer hebben we deze mooie tekst aangeleerd: ‘Die mens kyk hoe jy lyk, die Here kyk na jou hart’, 1 Samuel 16:7. Een mooie tekst om te onthouden! Het enige wat echt telt is hoe God naar je kijkt!

Een paar zondagen terug zijn auntie Esther en ik mee geweest naar de kerk van auntie Nadia en auntie Lottie, de vrouw van de Bijbelclubs en een huismama van hier. Zij gaan in Sir Lowry’s Pass naar de kerk, dit is niet ver hier vandaan.  Om 8.00 stond auntie Lottie voor de gate en werden we naar de kerk toe gereden, we waren erg vroeg dus ze waren nog bezig om de kerk klaar te maken. Er werden kleden aan de muur gehangen, stoelen klaargezet, druk geveegd en ondertussen door een vrouw heel hard gezongen. Prachtig om dit te zien! Zo rond 9.00 begon de kerk vol te stromen en kwamen er meer mensen van Vlakteplaas, dus bekende voor ons, de kerk in. We zaten allemaal bij elkaar en wij hadden een mooie plek helemaal vooraan. Voordat de kerk begon kwam de dominee en verschillende mensen ons verwelkomen. Zo hartelijk en sociaal zijn deze mensen, we voelde ons echt welkom! Ze beginnen de kerk door met iedereen in een grote kring te gaan staan, er wordt afwisselend samen gezongen en gebeden. Het bidden doe je allemaal in je eigen taal voor jezelf of hard op. Zo mooi en bijzonder dat je allerlei verschillende talen door elkaar hoort. We hebben lekker veel gezongen en zelfs gedanst door de kerk! We werden verwelkomd door de dominee en moesten onszelf even voorstellen. Daarna begon de dominee met de preek, het ging erover dat we geen ‘dode honden’ in ons hart moeten hebben. We moeten ons hart rein voor God hebben en iedereen mag bij God komen. ‘Als God voor jou is, wie kan er dan tegen ons zijn!’.

Het is al even terug, naar we hebben met de playtime kinderen gerwerkt over “the shop’. In de playtime hebben we daarover gepraat en we hebben mooie werkjes vermaakt. Als afsluiting zijn we met elkaar naar een ‘echte shop’ geweest! Het was super interessant om eens de ‘Pick and Pay’ van binnen te zien. Alle kids in een winkel wagentje en hup de hele winkel door! Heerlijk om de kreten te horen van ‘look there, porridge’, ‘oh chocolats’, ‘there our chips’. Ze vonden het een hele belevenis en het allerleukste was natuurlijk dat er ook wat gekocht werd. Een banaan of appel, snoepjes en wat drinken. Dus feest toen we weer terug waren en ze dit lekker mochten opsmikkelen. Resultaat: genietende gezichtjes! De afgelopen weken hebben we gewerkt over de boerderij. De kinderen hebben hun eigen boerderij geverfd met vingerverf, een hele ervaring! Natuurlijk zijn er ook mooie koeien, varkens, fruit(van de fruitbomen) gemaakt en zelfs een mooi graan veld! Nu hebben de kinderen vakantie en stopt de playtime voor ruim 6 weken.

De meeste kinderen hebben ondertussen hun rapport gekregen en zijn dus vrij van school. De kinderen hebben het afgelopen jaar enorm hun best gedaan en de meeste rapporten hebben een mooi resultaat! Morgen krijgen de laatste kinderen hun rapport en hebben alle kinderen lekker vrij. Vanaf dan gaat ook het vakantie rooster weer in.

Maar ja helaas ga ik dat niet meer meemaken aangezien ik morgen afscheid moet gaan nemen van alle kinderen en Goeie Hoop. Het is echt heel bizar om alles voor het laatst te doen. De laatste keer school rijden, naar de kerk gaan, naar het strand, de playtime, huiswerk begeleiding. Afscheid nemen van de dominee, van mensen uit de kerk, van weekend aunties en morgen dan ook echt van alle lieve kinderen, aunties en Goeie Hoop. Als je nog een gaatje over hebt in je gebed, dan mag je wel voor mij bidden. Dis baie hartseer om vir hulle almal goodbye te sê, hierdie tyd is so baie lekker vir my gewees…

Gelukkig heb ik ook nog goed nieuws! Als ik terug kom in Nederland mag ik namelijk gaan invallen op de Klokbeker! Ik zal in het begin fulltime werken en later zullen dit 3 dagen worden, een heerlijk vooruitzicht dat ik tot mei werk heb! Dan ook nog op deze super school en de kinderen die ik destijds in groep 5 gehad heb. Echt een dankpuntje :)!!!

Zondag heb ik mijn goodbye party gehouden, maar dit zal ik in een later blog schrijven.

Ik ga nog even genieten van de kinderen, aunties, Goeie Hoop, de natuur, de warmte en al het andere moois van Zuid Afrika. Leuk dat je weer m’n blog gelezen hebt.

Dik drukkie,
Kristine

1. Wim burgwal:
    Hoi Kristine,
    Wat een indrukwekkend verhaal.
    Prachtig. Nu alles een plekje geven.
    Veel mooie herinneringen, waardevolle momenten. Dikke drukkie. Een hele goede reis en tot morgen. Liets pap.
  2. Marjan Meijer:
    Hallo Kristine,
    Wij zijn heel blij voor je dat God je zo'n bijzondere tijd in Zuid-Afrika gegeven heeft! En de manier waarop je alles schrijft vinden we ook heel mooi.Je bent echt met je hart bij alles en iedereen betrokken. Ik denk dat je voortaan ook heel anders in het leven zal staat. Bedankt dat je alles zo met ons wilde delen. Wij wensen je een goede reis toe!
    Groeten van Wim en Marjan Meijer
  3. Wilma:
    Ha lieve Kris,
    Weer een prachtig. Verhaal waar ik deel van uit gemaakt heb, hele ervaring
    Tot morgen denk aan jou!!!!!!!!!!!
    liefs mam
  4. Liesbeth:
    10 december 2014
    Super mooi verhaal geniet nog even van die momenten en bewaar ze in je hart ♥ tot gauw maar weer
  5. Anneke:
    10 december 2014
    Wat een mooi verhaal! Wat prachtig wat je allemaal mag meemaken en wat je hebt betekend voor die kinderen. Ik denk aan je en bid voor je! Afscheid nemen is moeilijk.
    En super gaaf, werken op de Klokbeker! Super fijn zeg!
    Liefs Anneke
  6. Els karssenberg:
    Lieve Kristine
    Ik heb genoten van je reisverhalen. Zo kon ik het ook een beetje meemaken.
    Wat zal het moeilijk zijn om afscheid te nemen.
    Ik zal zeker voor je bidden.
    Ik hoop je na de kerstvakantie op school te zien en heel veel te horen over deze bijzondere tijd in Afrika.

Lieve Groeten,
    Els
  7. Rianne v R:
    13 december 2014
    Iets later dan gepland maar ik heb je verhaal zojuist gelezen. Bijzonder wat je allemaal hebt mee gemaakt en wat fijn dat je familie is langs geweest! Lijkt me mooi om een stukje van je avontuur met hun te delen!
    Gek om nu weer in Nederland te zijn denk ik!
    Ik zie je volgende week!!!

Groetjes!